026-43212000

En

دسته بندی محصولات

نشاسته ورق سازی

یکی از روشهای معمول برای تولید ورق کارتن این می باشد که یک ورق کاغذ توسط غلطک کنگره کننده، کنگره دار می شود (فلوت) و سپس بر روی نوک کنگره چسب اعمال شده و یک ورق کاغذ که لاینر نام دارد بر روی آن قرار گرفته و با اعمال حرارت و فشار به هم می چسبند.

این محصول به عنوان “single face” هم شناخته می شود. معمولا این ورق سینگل تولیدی با ارسال به مرحله دوم و قرارگیری یک ورق کاغذ بر طرف دیگر فلوت، ورق “double face” تولید می شود. این مراحل را در شکل 1 مشاهده می کنید.

نشاسته ورق سازی
توضیحات نشاسته ورق سازی

معمولا در صنعت ورق سازی از چسب نشاسته استفاده می شود. نشاسته ذرت، اصلی ترین ترکیب چسب را تشکیل می دهد. متداول ترین روش برای تولید چسب نشاسته، روش Stein-Hall می باشد.

این روش یک سیستم آبی دو بخشی است. یک بخش از این سیستم معمولاً از نشاسته پخته یا ژلاتینه شده تشکیل شده است که به عنوان حامل مورد استفاده قرار می گیرد.

فاز دوم از نشاسته خام ژلاتینه نشده تشکیل شده است که معمولا به آن بوراکس نیز اضافه می شود. فاز دوم به آن فاز پنهان یا چسب بالقوه نیز گفته می شود زیرا این بخش هنوز خاصیت چسبندگی ندارد و پس از اعمال بر نوک فلوت در اثر حرارت و فشار، ژلاتینه شده و خاصیت چسبندگی پیدا می کند.

سپس این دو فاز با هم مخلوط شده و یک چسب یکنواخت ایجاد می شود. به طور متداول از نشاسته خام ذرت برای تهیه چسب استفاده می شود.

برای بالا بردن کارآیی چسب و بهبود عملکرد فرآیند ورق سازی می توان از نشاسته های خاص نیز استفاده کرد. برای مثال می توان اصلاحاتی بر روی نشاسته انجام داد و چسبندگی چسب حاصله را ارتقا داد و یا با توسعه یک نوع نشاسته خاص، سرعت فرآیند تولید ورق را افزایش داد.

یکی از نشاسته هایی که در مجموعه زر تولید شده است، نشاسته ورق سازی می باشد. این نشاسته می تواند در فرآیند تولید چسب مورد استفاده قرار گیرد و باعث افزایش سرعت تولید ورق و همچنین افزایش قدرت چسبندگی چسب حاصله شود. در زیر مزایای نشاسته ورق سازی زر آورده شده است:

افزایش راندمان تولید از طریق افزایش سرعت خط تولید ورق (50 الی 100 % افزایش سرعت)؛
افزایش قدرت چسبندگی چسب؛
کم شدن میزان مصرف نشاسته؛
ثبات ویسکوزیته چسب؛
کاهش هزینه های تولید؛

ورق سازی1 1024x443 1
مشخصات فنی

 

ویژگی های نشاسته ورق سازی
پارامترواحد اندازه گیریحداقلحداکثر
رطوبتدرصد14
انیدرید سولفوروppm80
خاکستر سولفاتهدرصد وزنی ماده خشک3/0
خاکستر نامحلول در اسیددرصد وزنی ماده خشک05/0
چربیدرصد وزنی ماده خشک5/0
پروتئیندرصد وزنی ماده خشک7/0
pH5/45/7